Afvallen buik

Hoe kunt u afvallen?

U bent lang niet de enige in Nederland die op zoek is naar manieren om af te vallen. Maar liefst de helft van alle Nederlanders is officieel te zwaar. Een groot deel daarvan is extreem te zwaar en heeft te kampen met obesitas en zelfs morbide obesitas.

Redenen daarvoor zijn onder meer ons drukke bestaan. We gunnen onszelf niet meer de tijd om gezond te eten en drinken en – erger nog – ons lichaam goed te verzorgen. We vergiftigen ons met suikers, alcohol en allerlei producten die weliswaar vullen en verzadigen, maar niet gezond zijn. Koolhydraten zijn hierin een echte boosdoener: ze worden namelijk lang niet allemaal verbruikt, maar wel opgeslagen als vet.

Tijd dus om het tij te keren en te beginnen met afvallen. Maar als u dat goed aan wilt pakken, moet u wel weten hoe u succesvol af kunt vallen. In dit artikel enkele richtlijnen.

Bewegen helpt u bij het afvallen

Wie beweegt verbrandt veel energie. Die energie zal ervoor zorgen dat ook de vetmassa wordt verbrand. Eenmaal verbrandde energie kan niet worden opgeslagen als vet. Wie beweegt bouwt bovendien een sterker lichaam op. En een sterker lichaam heeft altijd behoefte aan energie. U zou zelfs kunnen stellen dat mensen die veel trainen en bewegen meer mogen eten dan andere mensen. Hun lichaam verbrandt het namelijk toch wel. Om die reden is beweging een zeer belangrijke, effectieve manier om vet te verbranden en af te vallen.

Voeding is essentieel

Zonder gezonde voeding kunt u het wel schudden om af te vallen. U kunt niet afvallen als u ongezond blijft eten en koolhydraten zich blijven verzamelen in uw lichaam. Hetzelfde geldt voor teveel onverzadigde vetten. Eet dus geen producten waarin overdadig veel suikers en koolhydraten zitten, maar blijf zoveel mogelijk puur natuur eten. Denk aan producten die niet bewerkt zijn of uit het vriesvak komen. Af en toe zondigen mag natuurlijk best, maar doe dit met mate. Alleen op die manier zult u succesvol zijn in het afslanken en kunt u van uzelf verwachten dat het afvallen echt gaat werken.

Nachtrust en stress

Tot slot zijn twee factoren ook heel erg belangrijk als het gaat over afvallen. U moet een goede nachtrust hebben. Tenminste 6 uur per nacht, maar beter nog zijn 7 of 8 uur slapen. Een gezonde slaapcyclus duurt steeds 2,5 uur. U kunt dus nagaan dat 7,5 uur het lekkerst is om wakker te worden. U wordt dan niet gewekt door uw wekker, maar omdat uw natuurlijke cyclus dan is afgerond.

Slapen en stress gaan ook samen en stress is geen goede factor als het op afvallen aankomt. Stress maakt namelijk hormonen vrij die u dikker maken. Het lichaam schiet namelijk in de verdediging en denkt u met vet te moeten verdedigen. U eet ook meer als u stress ervaart en slaat dus nog meer energie op wanneer u stressvol bent dan wanneer dat niet het geval is.

Ervaart u dus stress? Ga daar dan iets mee doen. Het is niet alleen ongezond voor het afvallen, maar ook voor uw geestelijke gesteldheid.

Conclusie

Afvallen is een samenloop van diverse factoren, waarvan bewegen en eten de belangrijkste zijn. Gezonde voeding zit namelijk niet vol met suikers en koolhydraten. Die kunnen dus niet als vetten worden opgeslagen. Gezonde voeding kan een omslag zijn, maar is zeker de beste manier om aan uzelf te werken. In combinatie met sport en beweging zult u nog meer bereiken. Maar onderschat ook het effect van een goede nachtrust en stress niet. Stressvolle mensen hebben veel meer moeite met afvallen en kunnen blijvend aankomen als ze niet oppassen. De tips in dit artikel kunnen u helpen om vandaag nog met afvallen te beginnen.