Afvallen buik

Trek of honger: wat is het?

Trek hebben in iets te eten is een goed teken. Doordat je trek hebt in eten eet je waarschijnlijk voldoende waardoor je de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Het wordt echter een probleem als je te vaak en teveel trek hebt. Dit kan leiden tot overeten en overgewicht. Als je continu toegeeft aan de trek door iets te eten dan eet je waarschijnlijk meer dan goed voor je is. Het lichaam heeft dan eigenlijk minder nodig dan wat je eet. Herinner jezelf dat er een verschil is tussen trek en honger.

Honger

Als je honger hebt dan moet je eten. Dit voel je in je lichaam veel sterker dan wanneer je trek hebt. Als je honger hebt dan vraagt je lichaam om eten. Dit is te merken aan dat je maag gaat knorren en dat je een leeg gevoel krijgt. Als je daar niets aan doet dan wordt het bloedsuikergehalte lager waardoor je vermoeid kunt raken of zelfs duizelig.

Trek

Als je trek hebt dan wil je eten. Dit is wat anders dan honger. Als je trek hebt in eten dan is dit een combinatie van signalen van de buik naar de hersenen. Trek komt meestal voor als er eten in zicht is. Je kunt het eten bijna proeven door er alleen naar te kijken. Zelfs door alleen te denken aan eten kun je trek krijgen. Het is echter niet te verwarren met honger waarbij het lichaam om eten vraagt. Trek kan genegeerd worden zonder gevolgen. Er zijn geen bijwerkingen als je niet toegeeft aan je verlangens.

Waardoor krijg je trek?

Voor de meeste mensen is het suiker dat voor de hevige trek zorgt. Vaak heb je nog niet lang geleden een maaltijd gegeten maar nu heb je alweer zin in iets lekkers; het overkomt bijna iedereen die een Westers dieet volgt. Met de grote hoeveelheden suikers die we naar binnen werken is dit te verwachten. Als je veel koolhydraten (suikers) eet dan stijgt je bloedsuikerspiegel enorm doordat de glucose in je bloed toeneemt. Als je lichaam het opneemt dan neemt dit weer af en wordt je geconfronteerd met de gevolgen van de schommelingen; hevige trek.

Trek onder controle houden

Anders dan bij honger kan trek onder controle gehouden worden. Het is niet nodig om te eten terwijl je trek hebt maar je wil het wel. Het zit allemaal tussen de oren om niet te eten. Naarmate je vaker nee zegt tegen je eigen verlangens naar eten wordt het steeds makkelijker om nee te zeggen tegen iets lekkers. Trek onder controle houden is iets anders dan minder trek hebben. Minder trek houdt in dat de persoon minder zin heeft in eten wat meestal het gevolgd is van ziekte , een aangepast dieet of een bijwerking van medicijnen.