Afvallen buik

We zijn net begonnen aan 2017. Traditioneel hebben wij allemaal weer nieuwe voornemens om er een mooi jaar van te maken. Voor veel mensen is het hun gezondheid. Meer bewegen en afvallen staat bijna elk jaar weer bovenaan als meest gekozen voornemen (43%). Helaas slagen veel mensen hier niet in en geven ze na een maand al weer op. Slechts 1 op de 6 mensen houdt zich na een maand nog aan zijn of haar voornemens. Er zijn een aantal zaken waarom mensen te vroeg stoppen of het niet kunnen volhouden.

Kennis

Het ontbreekt bij veel mensen aan de juiste kennis om af te vallen. Veel mensen denken het te redden met wat minder eten en meer bewegen. Helaas is dit niet waar. Met minder eten zult u misschien in het begin wel wat afvallen, maar op lange termijn zult u weinig resultaat boeken. Wanneer u te weinig eet, geef uw lichaam signalen af dat het energie nodig heeft. In het begin kunt u dit gemakkelijk negeren, maar dit houden veel mensen mentaal niet vol en zij zullen toch eten gaan pakken. De truc is om juist veel te eten, maar wel de juiste macro’s (koolhydraten, eiwitten en vetten). Per persoon verschilt het hoeveel macro’s een lichaam precies nodig hebt. Dit kunt u uitrekenen aan de hand van uw BMR (hoeveel spiermassa u heeft). Hoe meer spiermassa u heeft, hoe hoger uw verbranding is en hoe meer voeding u nodig heeft. Zoek daar de juiste balans in en bij een tekort kunt u eventueel gebruik maken van voedingssupplementen.

Diëten

Er bestaan veel verschillende soorten diëten, maar eigenlijk is geen een dieet goed voor u. Diëten zijn tijdelijk en niet gericht op lange termijn. Wat voor soort dieet u ook volgt, ze veroorzaken een tekort in uw macro’s. Koolhydratenvrij eten werkt bijvoorbeeld niet, omdat koolhydraten uw spieren en hersenen moeten voorzien van energie. Bij te weinig koolhydraten zult u uzelf moedeloos, sacherijnig en energieloos voelen. Vetvrij eten is niet goed voor uw darmen. Uw lichaam heeft bepaalde vetten wel nodig, zoals omega 3 die u bijvoorbeeld binnenkrijgt door vis te eten.

Juiste motivatie

Wat motiveert u om een bepaalde doelstelling te halen? Om te slagen is het enorm belangrijk dat de motivatie uit uzelf komt. Dit noemen wij ook wel de intrinsieke motivatie. Dit is de beste motivatie die u kan helpen om uw doel te behalen. Motivatie die uit een externe bron komt, werkt vaak minder sterk. Vaak staat u er zelf niet helemaal achter en zult u niet het maximale uit uzelf proberen te halen. Daarnaast moet u natuurlijk ook realistisch zijn. Stel: u weegt op dit moment 100kg en ben 1,85m lang. Verwacht dan niet binnen 2 maanden een sixpack. Dit heeft een lange weg nodig waarbij geduld belangrijk is.